N. Bible Chronology--La cronología de La Santa Biblia

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N.              Final Summary—Resumen final

a.  I have three problems with detractors of Bible Chronology:
a.  Tengo tres problemas con los detractores de la cronología de La Santa Biblia.


-  The mostly negative response of the Christian community
-  La actitud mayormente negativa de la comunidad cristiana

-  The discrediting effects of Christian chronologers
-  Los efectos de descrédito de los cronologistas cristianos


-  The arrogant sophistries of Christian scholars, professors, and pastors
-  Los sofismas arrogantes de los eruditos, profesores y pastores cristianos



1.  The mostly negative response of the Christian community
1.  La actitud mayormente negativa de la comunidad cristiana


a.  First of all, my response is to the whole lot of you combined:
a.  Primero que nada, mi respuesta a todos ustedes juntos:

b.  Who made you judges as to what parts of the Bible are true or not true?
b.  ¿Quién les puso por jueces para decidir cuales partes de La Santa Biblia son verdad o no?


c.  If you believe that even “one jot or one tittle” is doubtful, what gives you the right to have any confidence in any of the rest of the Scriptures?

c.  Si creen que una simple “jota o tilde” es dudoso, ¿Qué les da el derecho de tener confianza en las demás de las Escrituras?

d.  By what farce can you pretend to claim to be orthodox while mentally reserving an attitude of scepticism about Bible chronology?

d.  ¿Por qué fingir ser ortodoxos mientras que se reservan una actitud mental de escepticismo sobre la cronología de La Santa Biblia?


2.  The discrediting effects of Christian chronologers
2.   Los efectos de descrédito de los cronologistas cristianos


a.  Next is my problem with two prominent chronologers who are widely respected for their detailed scholarship, James Ussher and Martin Anstey.  There are, perhaps, roughly 40 chronologers who are publicly considered as serious Bible chronologers and although I do not mention them by name, they all, for the most part, suffer from one or more of the enumerated maladies.

a.  El siguiente es mi problema con dos cronólogos prominentes que son ampliamente respetados por su erudición detallada, James Ussher y Martin Anstey.  Hay, tal vez, 40 cronólogos que son considerados públicamente como serios cronólogos de La Santa Biblia y aunque yo no los mencione por su nombre, todos ellos, en su mayoría, sufren de una o varias de las enfermedades ya enumeradas.
 


b. 
Martin Anstey has an approach to Bible chronology that is typically fairly orthodox, meticulous, comprehensive and Biblical with the following exceptions listed below.  These exceptions, lamentably, bring great discredit to Bible orthodoxy in general and to Martin Anstey and his chronological work in particular by involving himself with non-biblical and unbelievable ideas and, occasionally, showing sheer disregard for universally accepted common sense mathematical principles on the grounds that God has His own special set of rules for communication not generally known to the reading population.

b. 
Martin Anstey
tiene un enfoque al tema de la cronología de La Santa Biblia que suele ser bastante ortodoxo, meticuloso, completo y bíblico con las excepciones que se enumeran a continuación.  Estas excepciones, lamentablemente, traen gran descrédito a la ortodoxia de La Santa Biblia en general y al Sr. Martin Anstey y su obra cronológica en particular por participar de ideas no bíblicas e increíbles y, de vez en cuando, hace caso omiso de los principios matemáticos universales conocidos, sobre la base de que Dios tiene sus propias reglas para comunicarse no generalmente conocidos por la población lectora.


1)  J.-0  The Primordial Gap: Two creations separated by a gap of unknown duration to accommodate deep time and Darwinian evolution.

1)  J.-0   La  Brecha Primordial:  Dos creaciones separadas por una brecha de duración desconocida para acomodar el tiempo profundo y la evolución de Darwin.


2)  J.-5a  The 480 years:  480 years from the Exodus to the 4th year of Solomon’s reign is stretched out to 594 years with theocratic years (480) + non-theocratic years (114) = normal literal years (594) which is equivalent to apples + oranges = a quantity of mixed fruit which makes no sense mathematically. 

2)  J.-5a  Los 480 años 480 años desde el Éxodo hasta el cuarto año del reinado de Salomón se extienden hasta 594 años con años teocráticos (480) + años no teocráticos (114) = años normales y literales (594) que igualan la suma de manzanas más naranjas que igualan una cesta de frutas diversas que no tienen sentido matemático porque tratan de mezclar unidades desiguales.


3)  J.-5b  The 450 years:  The use of a disputed text, Acts 13:20, to support an already disputed theory of Eli and Samuel being in series with Samson and Saul at the expense of other valid considerations.

3)  J.-5b  Los 450 años:  Aquí tenemos el uso de texto en disputa, Hechos 13:20, para respaldar una ya disputada teoría de Elí y Samuel está en serie con Sansón y Saúl a expensas de otras consideraciones válidas.


4)  J.-5c  The 300 years:   How the 300 years of Judges 11:26 falls way short (40 years) of the beginning of Jephthah’s 6-year judgship.

4)  J.-5c  Los 300 años:  Cómo los 300 años de Jueces 11.26 se quedan cortos (por 40 años) del comienzo del ministerio formal de 6 años de Jefté.


5)  J.-8  The Interregnum in Judah:  The doubling of total interregnum durations from a modest 21 years for the Northern Kingdom only to a not so modest 41 years for both Northern and Southern Kingdoms.

5)  J.-8  El interregno de Judá:  La duplicación de la duración total del interregno de un modesto 21 años para el reino del norte a un no tan modesto 41 años para los dos reinos del Norte y del Sur.


6)  J.-11  The 70 x 7 of Daniel:  The mathematical impossibility of 70 x 7 equaling anything other than 490.

6)  J. –11  Setenta x 7 de Daniel:  La imposibilidad matemática de 70 x 7 equivale a algo más que 490.



c. 
James Ussher is by far the “Gold Standard” of Bible chronology.  He is the “Prince of Bible chronologers”.  A summary of his view is given in the following chart:

  
     
http://creation.com/images/pdfs/other/timeline_of_the_bible.pdf

The above mentioned chart was constructed by reference to Ussher’s Annals of the World, 1659.  In the table below is my analysis of the content of this great book.

c. 
James Ussher
es por mucho el "patrón de oro" de la cronología bíblica.  Él es el "Príncipe de los cronólogos de La Santa Biblia".  Un resumen de su punto de vista se da en el siguiente gráfico:

        
http://www.box.net/shared/5qcr652u69
        - 2005S--Ussher's 4004 BC--Spanish version--Rev05--With Luke's List.pdf


La mencionada carta fue construida en función de Ussher, Anales del mundo, 1659.  En el cuadro siguiente es mi análisis del contenido de este gran libro.


1)  The structure of Ussher’s Annals of the World
1)  La estructura de Los Anales del mundo por James Ussher

a)  The book has 865 pages of historical content.  It covers from 4004 BC to 73 AD or 4077 years of history.  If we analyze the book in terms of percentages of pages dedicated to years of history coming from certain sources, etc., it works out like this:

a)  El libro tiene 865 páginas de contenido histórico.  Cubre desde 4004 AC a 73 DC o 4077 años de historia.  Si analizamos el libro en términos de porcentajes de páginas dedicadas a años de historia procedentes de determinadas fuentes, etc. , funciona como esto:


ItemPage numbersPages covered  Percentage    of 865 pagesDates coveredYears  coveredPercentage of 
 4077 years
Source material
        
117-72556%4004 BC - 857 BC314777%OT only
        
273-130577%857 BC - 502 BC3559%Mixture of OT and secular
        
3131-76663574%500 BC - 18 BC48212%Only secular
        
4766-803374%17 BC - 26 AD431%Some NT but    mainly secular
        
5803-827243%26 AD - 35 AD90.20%NT mainly
        
6827-882556%35 AD - 73 AD381%Some NT but    mainly secular
 
Punto   Página   númeroPáginas cubiertasPorcentaje de 865 páginasFechas cubiertasAños cubiertos     Porcentaje de       4077 añosFuente
        
117-72556%4004 AC - 857 AC314777%AT solamente
        
273-130577%857 AC - 502 AC3559%Mezcla de AT y secular
        
3131-76663574%500 AC - 18 AC48212%Secular solamente
        
4766-803374%17 AC - 26 DC431%Algo del NT y principalmente secular
        
5803-827243%26 DC - 35 DC90.20%Principalmente secular
        
6827-882556%35 DC - 73 DC381%Algo del NT y  principalmente secular


2)  Important observations about this structure
2)  Observaciones acerca de esta estructura
 
a)  If we further summarize the table above, we can make some observations as follows concerning Ussher’s Annals of the World:

a)
Si resumimos más la tabla de arriba, podemos hacer algunas observaciones de la siguiente manera con respecto a los Anales del mundo de Usher:


Item #1.  The Old Testament is the only historical source for ¾ (77%) of the number of years involved (3147 years of a total of 4077).  Yet the number of years involved (3147 years) is only 6% (55 pages) of the total number of pages in the book (865 pages).  The source material, the Old Testament, is considered totally reliable for this portion of Ussher’s presentation, even though the number of pages dedicated to this large portion of history is relatively few.

Punto #1.  El Antiguo Testamento es la única fuente histórica para tres cuartos (77%) del número de años involucrados (3147 años de un total de 4077).  Sin embargo, el número de años involucrados (3147 años) es de sólo 6% (55 páginas) del número total de páginas del libro (865 páginas).  El material de origen, el Antiguo Testamento, se considera totalmente fiable para esta porción de la presentación de Ussher, aunque el número de páginas dedicadas a esta gran parte de la historia son relativamente pocas.

 
Item #2.   Here is where I think that Ussher went wrong, but we cannot be harsh with him because his intent was genuinely good.  Here Ussher reveals his motive as a reconciler of dates.  He does not critique the secular sources but holds them to be as reliable (and, occasionally--and incredibly--more reliable) than the Bible itself. 

Punto
#2.
  He aquí donde pienso que Ussher cae en una trampa, pero no podemos ser severos con él porque su propósito era realmente bueno.  Aquí Ussher revela su motivo como un hombre que trató de reconciliar las fechas.  No criticaba las fuentes seculares pero consideraba que las fechas eran seguras (y ocasionalmente, e increíblemente, más ciertas) que la Biblia misma.

-
When he wrestles with the problem of Babylonian and Persian dates he does not argue with the secular information but reconciles the problem by assigning the 20th year of Artaxerxes as being a biblical answer to the problem and thereby eliminating Cyrus as the simultaneous pivot for both the end of the Captivity and the beginning of Daniel’s Seventy Sevens.  That is, Ussher did recognize Cyrus decree as being the end of the Captivity but not the beginning of the Seventy Sevens which he placed 83 years later.

-
Cuando luchaba con el problema de las fechas babilónicas y persas no argumentaba con la información secular pero concilia el problema señalando el año 20 de Artajerjes como una respuesta bíblica para el problema de eliminar a Ciro como el pivote simultáneo así para el final de la cautividad como para el origen de los setenta sietes de Daniel.  Es decir, Ussher reconocía el decreto de Ciro como el final de la cautividad pero no simultáneamente como el origen de los setenta sietes la cual puso 83 años después.


b)  I doubt that Ussher himself was satisfied with this solution but he was caught up in his reconciliation of the Bible with secular history.  Ussher’s AM chronology which flowed with harmony up to this point is now broken by 1) his overlap of 20 years of the Babylonian Captivity which should clearly start with the end of Zedekiah (hence, no overlap) and 2) his gap of 83 years which totally breaks with the biblical history and makes us rely on secular dates to complete the biblical timeline.  (Please refer to web page J.-10  Ussher’s Gap.)

b
) Dudo que Usher mismo estuviera satisfecho con esta solución pero estaba absorto con su reconciliación de la Biblia con la historia secular.  La cronología AM (Anno Mundi) de Ussher que circuló con armonía hasta este punto se rompía ahora por 1) su superposición de 20 años de la cautividad babilónica que debía empezar más probablemente con el final del reinado de Sedequias (por lo tanto, no se superponen) y 2) su brecha de 83 años la cual rompe totalmente con la historia bíblica y nos hace depender de las fechas seculares para completar la cronología de La Santa Biblia.  (Refiere, por favor, a página J.-10, La Brecha de Ussher.)


c)  It is my opinion that the Bible forms a complete chronology from the first day of creation to the crucifixion of Christ with gaps neither at the ends nor anywhere in between.  The divisions of time are clear as noted in web page M., Measuring Time.  The chronology runs without overlaps or gaps whether it be an initial “ruin-reconstruction” mega-gap at the beginning (J.-0), a “great parenthesis” mega-gap at the end (J.-11), or Ussher’s 20-year overlap (J.-9)  combined with another 83-year gap (J.-10)  for a net gap of 63 years between the end of the Captivity and the beginning of Daniel’s Seventy Sevens.

c)  Según mi estudio, La Santa Biblia forma una cronología completa desde el primer día de la creación hasta la crucifixión de Cristo sin brechas a los términos ni en ningún lugar entre los términos.  Las duraciones de tiempos están claras como se aprecia en la página M., “Cómo medir el tiempo”.  La cronología corre sin superposiciones ni brechas ya se trate de una primera ruina-reconstrucción o mega-brecha en el principio (J.-0), o un “gran paréntesis” al fin (J.-11), o una superposición de 20 años en medio (J.-9) combinadas con otra brecha de 83 años (J.-10) para una diferencia neta de 63 años desde el fin del cautiverio hasta el comienzo de los setenta sietes de Daniel.


d)  Thus, as I see it, we have a continuous (gapless) chronology that consists of the sum of the following numbers of years as seen in web pages K. and M.:  1655 + 352 + 75 + 430 + 479 + 37 + 390 + 70 + 490 – 3½ = 3974½ from the creation week to the crucifixion of Christ in the middle of the 487th year of Daniel’s 490 years (see web page J.-12  Life of Christ).  If we admit the supposition based on Luke 3:23 that Christ was 33½ when he was crucified (3974½ AM) the corresponding AM date for the birth of Christ is the end of 3942 AM, (at the end of 1 BC, or beginning of 3943 AM in the fall).

d)  Por eso, como yo lo veo, tenemos una cronología continua sin brechas que consiste en la suma de las siguientes cifras mostradas en las páginas K. y M.:  1655 + 352 + 75 + 430 + 479 + 37 + 390 + 70 + 490 – 3½ = 3974½ desde la semana de la creación hasta la crucifixión de Cristo en medio del año 487 de los 490 años de Daniel (Véase página J.-12, Vida de Cristo).  Si admitimos la suposición basada en San Lucas 3.23 que Cristo tenía 33½ años cuando fue crucificado (3974½ AM) la fecha que corresponde a su nacimiento estaría al fin del año 3942 AM (que igualan el fin del año 1 AC, o el comienzo del año 3943 AM en el otoño).


e)  As for anchoring the 3974½ sum of years for the crucifixion to the current Gregorian calendar, the obvious biblical date available is the birth of Jesus Christ in Luke 2:2, which no one can agree on, so we are shut up to a range of 1 AD to 5 BC.  I, arbitrarily, use the fall of 3943 AM or 1 BC since this keeps the arithmetic simple by agreeing with the calendar in present use.  Ussher used the fall of 5 BC which may very well be correct.

e)  Como para sondear la suma de los años 3974 y medio de la crucifixión en el calendario gregoriano actual, la fecha bíblica evidente disponible es el nacimiento de Jesucristo en San Lucas 2.2, con la que nadie puede estar de acuerdo, por lo que estamos encerrados en un rango de 1 DC hasta atrás 5 AC.  Yo, de manera arbitraria, utilizo el otoño del año 3943 AM o 1 DC ya que mantiene la media aritmética simple de acuerdo con el calendario en uso actualmente.  Ussher utilizo el otoño de 5 AC que puede muy bien ser correcta.
 


f)  What I think happened here is that Ussher gave preeminence to his role as a reconciler of dates rather than giving preeminence to his role as a critic of man’s fallible accounting of history.  In fact, scholars as a group have a tendency to support each other rather than dispute each other’s claims—even supporting each other in spite of clear biblical evidence to the contrary.  Ussher made his decision to reconcile the kingdom and captivity histories of the Bible with secular history at this point.  I made my decision to not attempt to reconcile (after, admittedly, being baffled and misled by “all the scholars”) but to let the Bible alone display its own coherent and complete chronology.  I have encountered a few others who share my view.

f)  Lo que pienso que sucedió aquí es que Ussher dio prioridad a su papel como reconciliador de fechas en lugar de dar prioridad a su papel como crítico de la contabilidad falible del hombre acerca de la historia.  De hecho, los estudiosos como grupo tienen la tendencia a apoyarse unos a otros en lugar de disputar entre sí sus afirmaciones, a pesar de la clara evidencia bíblica en su contra.  Ussher tomó la decisión de conciliar el reino y las historias de la cautividad de La Santa Biblia con la historia secular en ese momento.  Yo hice mi decisión de no tratar de conciliar (después de, obviamente haber sido confundido y engañado por ¨todos los eruditos¨), sino dejar que La Santa Biblia muestre su propia coherente y completa cronología.  He encontrado unos cuantos quienes compartimos este punto de vista.  


Items #3 and #4.  Here we see almost ¾ (74% + almost 4% more) of Ussher’s presentation of history coming from almost purely secular sources.  Daniel’s Seventy Sevens had covered this period with the broad brush of 490 years (Daniel 9:24), but I am thinking that Ussher was interested in confirming the 490 years with enough details to assure us that there was, indeed, enough going on to fully account for the 490 years.  Well, he accounted for them all right, and had 83 years left over that caused him to break with the Bible account and leave us depending on man rather than on God to complete and anchor the timeline.

Puntos #3 y #4. Aquí vemos que casi tres cuartos (74% y casi 4% más) de la presentación de la historia de Ussher procedía casi totalmente de fuentes seculares.   Los setenta sietes de Daniel habían cubierto este período con la brocha gorda de 490 años (Daniel 9.24), pero estoy pensando que Ussher tuvo interés en comprobar el hecho de que los 490 años contenían bastantes detalles para verificar que había, entonces, suficientes acontecimientos durante este tiempo para llenar los 490 años.  Bien, hizo esto sin problema, y ha dejado más de 83 años que lo llevaron a romper con el relato de La Santa Biblia y nos deja en función del hombre y no de Dios para completar la línea de tiempo y de anclaje.



3)
  Conclusion on Ussher 
3)  Conclusión sobre Ussher


a)  If the Bible did not give us any hints about the beginning of the Seventy Sevens of Daniel (the 490 years) then we would be shut up to using extra-biblical history to complete the timeline from the end of the kings of Judah to Christ’s crucifixion.  But we not only have hints, we have, moreover, intertwined evidence that Daniel’s Seventy Sevens actually began with the end of the Babylonian Captivity.  The text which is key to all this is Isaiah 44:28:

            That saith of Cyrus, He is my shepherd,
            and shall perform all My pleasure:
            even saying to Jerusalem, Thou shalt be built;
            And to the temple, Thy foundation shall be laid.

a)  Si La Santa Biblia no nos dio ninguna pista sobre el comienzo de los setenta sietes de Daniel (los 490 años) entonces estamos maniatados para utilizar la historia secular para completar la cronología bíblica desde el fin de los reyes de Judá hasta la crucifixión de Cristo.  Pero tenemos no solamente pistas sino evidencias amplias para mostrar que los setenta sietes de Daniel realmente comenzaron con el fin del cautiverio babilónico.  El versículo clave para todo esto es Isaías 44.28:

            que dice de Ciro:  Es mi pastor,
            y cumplirá todo lo que yo quiero,
            al decir a Jerusalén:  Serás edificada;
            y al templo:  Serás fundado.


b)  Here it is:  The intersection of
b)  Aquí está:  La intersección de

(1)  the end of the Babylonian Captivity, 2 Chronicles 36:21 with
(1)  el fin del cautiverio babilónico, 2 Crónicas 36.21 acompañado por

 
(2)  the prophecy of Jeremiah about the end of the Babylonian Captivity, Jeremiah       
      29:10, in connection with
(2)  la profecía de Jeremías sobre el fin del cautiverio babilónico, Jeremías 29.10, 
      en conexión con

(3)  Cyrus, who made the decree of Isaiah 44:28, the same Cyrus who is
(3)  Ciro, el cual hizo el decreto profetizado por Isaías 44.28, el mismo Ciro quien es

(4)  mentioned in connection with Darius the Mede, Daniel 5:31, 6:28, 9:1, 11:1, this same Darius the Mede is also mentioned in connection with
(4)  mencionado en conexión con Darío el medo, Daniel 5.31, 6.28, 9.1, 11.1, este mismo Darío el medo también es mencionado en conexión con
   
(5)  the end of the Babylonian empire, which is also mentioned in connection with      
      the prophecy of Jeremiah, Daniel 9:2, this same Darius the Mede also
(5)  el fin del imperio babilónico, el cual es mencionado en conexión con la profecía   
      de Jeremías, Daniel 9.2, el mismo Darío el medo también

(6)  being the interim king after the fall of Babylon, Daniel 5:31, which was
      followed immediately by
(6)
  siendo rey intermedio después de la caída de Babilonia, Daniel 5.31, el cual  
      fue seguido por

  
(7)  Cyrus, king of Persia, who gave the order to
(7)  Ciro, rey de Persia, quien dio la orden para
 
(8)  “restore and build Jerusalem” beginning with the Temple which was the most important part of all Jerusalem’s restoration and needed explicit approval to show that all other lesser restoration projects were similarly and obviously included in the command to “restore Jerusalem” by first laying the foundation of the Temple, Daniel 9:25, which
 
(8)  “edificar Jerusalén” comenzando con el Templo lo cual era la parte más importante de toda la restauración de Jerusalén y necesitaba esta aprobación explícita para demostrar que todos los otros proyectos de menos importancia fueran considerados incluidos como parte del mandamiento general por fundar primero el Templo, Daniel 9.25, la cual

(9)  was the exact and only very beginning of the Seventy Sevens (490 years) of  Daniel 
      9:24.
(9)  era el preciso y solamente verdadero comienzo de los setenta sietes (los 490
      años) de Daniel 9.24.



3.  The arrogant sophistries of Christian scholars, professors, and pastors
3.  Los sofismas arrogantes de los eruditos, profesores y pastores cristianos
  

a.  Finally, what I have to say to my contemporary scholars is this:
a.  En fin, lo que tengo que decir a estudiantes contemporáneos es lo siguiente:


b.  You are misleading the Christian community and are not teaching (Acts 20:27) “the whole counsel of God”.  You are maintaining a “conspiracy of silence” until such time as you think opportune to overturn Christian orthodoxy already estabished for centuries and millenniums by intentionally discounting Bible chronology as part of the Word of God which supports, certifies and documents all of Bible history and without such reliance on Bible chronology which is embedded in the historical narrative you are intentionally discrediting real history and placing it in the category of hearsay and myth and your purposeful actions concerning this subject may ultimately place you in the company of apostates and you would then be cast out, lamentably but justifiably and irrevocably, into the outer darkness for eternity.
 
b.  Están engañando a la comunidad cristiana y no están anunciando (Hechos 20.27) “todo el consejo de Dios.”  Están manteniendo una “conspiración de silencio” hasta que crean oportuno anular la ortodoxia ya establecida por siglos y menospreciando la cronología de La Santa Biblia como parte de la Palabra de Dios que da sostén, certifica, y documenta todo la historia de La Santa Biblia y sin tal confianza en la cronología de La Santa Biblia que está encajada en los relatos históricos y poniéndola en la categoría de rumor y mito y sus acciones premeditadas en cuanto a este tema pueden colocarles en última instancia, en la compañía de los apóstatas con el resultado de ser echados, lamentablemente, pero justificada e irrevocablemente  en las tinieblas exteriores por la eternidad.


c   I am talking to my contemporaries now.  Some of you are my friends and acquaintances.  I urge you to get with the program and repent before you have broken through the thin ice upon which you are so precariously treading.

c. Estoy hablando a mis contemporáneos ahora.  Algunos de ustedes son mis amigos y  conocidos.  Les insto a seguir con el programa y se arrepientan antes de que se haya roto la fina capa de hielo sobre la que están tan precariamente pisando.


Sincerely,
Sinceramente,

Paul Albert Hansen
4 June 2010
4 de junio 2010 

http://www.box.net/shared/s7rcj7u7qc
- 2010S--Paul's updated 3942 BC--Spanish version--Rev.02--8.pdf

http://www.box.net/shared/03pt6lni9y
- 2010E--Paul's updated 3942 BC--English version--Rev.01--8.pdf

http://www.box.net/shared/ybflbpil7f
- 2006S--Paul's post-Ussher 3942 BC--Spanish version--Rev02.pdf

http://www.box.net/shared/bvvqoxmqb8
- 2006E--Paul's post-Ussher 3942 BC--English version--Rev01.pdf

http://www.box.net/shared/5qcr652u69
- 2005S--Ussher's 4004 BC--Spanish version--Rev05--With Luke's List.pdf

http://www.box.net/shared/s4gvmfjk81
- 2005E--Ussher's 4004 BC--English version--Rev06--With Luke's List.pdf

http://www.box.net/shared/qu9go0iybq
- 1980S--Paul's original 4100 BC--Spanish version--Rev05.pdf

http://www.box.net/shared/etkhpuubb9
- 1980E--Paul's original 4100 BC--English version--Rev07.pdf